Špachtle a malířské nože
Známe několik typů špachtlí, malé i větší, různě tvarované. Malé jsou ohebné a vhodné na jemnou propracovanou malbu, větší jsou pevné (neohebné) a používají se také k nanášení barev na pozadí, nebo na podmaľovanie velkých ploch.
Dále jsou to
malovací nebo
paletový nůž. Paletový nůž je speciální nůž vyrobený speciálně pro
míchání barev na vaší paletě, zatímco malovací nůž se používá k
nanášení barvy na jakýkoliv povrch, na kterém realizujete svou fantazii.
Malý nůž s dřevěnou rukojetí a kovovou nerezovou čepelí je ideální pro rychlé pokrytí v širokém detailu. Je to úžasně všestranný nástroj a při jeho použití můžete získat širokou škálu krásné různorodých barev. Čepel nože je speciálně vyrobená pro míchání barev na vaší paletě, zatímco malovací nůž se používá k nanášení barvy na jakýkoliv povrch, na kterém malujete.
Jedna věc, která vyleká začátečníky při prvním zacházení s malířským nožem, je množství barvy, jejíž použijete. Víme, že najít kvalitní krémové akrylové barvy není jednoduché, ale vytvořit bohatou malbu plnou textury a energie je skvělý pocit.
Návod jak nanášet barvu pomocí špachtlí:
Špachtle a malířské nože jsou dostupné v různých tvarech a velikostech.
IMPASTO
IMPASTO je technika, která se používá
k malování, kde se barva nanáší na plochu povrchu ve velmi silných vrstvách, obvykle dostatečně silná, aby byly
viditelné tahy nože na malování. To se dá docílit použitím
hustých akrylových barev, např. s přívlastkem
heavy body, nebo přimícháním
zahušťující média do
akrylových barev. Odstíny můžete míchat na paletě, nebo přímo
na plátně.
Po vyschnutí vás IMPASTO překvapí texturou a při pohledu na plátno se vám bude zdát, že z něj vzor vystupuje.
IMPASTO techniku si můžete prohlédnout zde
Znáš Salmana?
35. letý umělec z Teheránu, Salman Khoshroo je známý tím, že tvoří nadrozměrné malby lidských figur a portréty, které sestávají prakticky pouze ze syrových a téměř neforemných kaněk, přesto jsou více než zajímavé.
Salman pracuje pomocí netradičních technik. Jedině s velkou paletovou špachtlí a hrubými vrstvami olejové barvy. Žádné štětce, žádné realistické detaily fotografické zachycování reality, místo ní pořádná dávka abstrakce a uměleckého vnímání své reality a vize.
Výsledek je však úchvatný. Salmanove díla však v sobě ukrývají cosi neuvěřitelně reální a konkrétní.
Na závěr můžeme říci jen tolik, že ačkoli špachtľová technika není úplně jednoduchá stojí určitě, zato ji vyzkoušet ať už jste zkušenější malíř nebo začátečník.
Přeji vám tvůrčí dny,